Búcsú az Autómentes Andrássy Korzótól...

Kedves Barátaim, kedves Partnereink, kedves Budapestiek! 2013 évben a Konkam Stúdió már nem szervezi az Európai Mobilitási Hetet és az Autómentes Andrássy Korzót. Köszönjük, hogy 2002-től 2012-ig Budapest Főváros megbízásából, egy igazán európai rendezvényt formálhattunk – közösen, magunknak, budapestieknek. Jó érzés, hogy ezzel a 11-szer egy héttel mi is hozzájárulhattunk városunk élhetőbbé válásához...

sex hikayeleri seks hikayeleri Ankara Escort porno film erotik hikaye Ankara Escort

Kedves Barátaim, kedves Partnereink, kedves Budapestiek!

2013 évben a Konkam Stúdió már nem szervezi az Európai Mobilitási Hetet és az Autómentes Andrássy Korzót. Köszönjük, hogy 2002-től 2012-ig Budapest Főváros megbízásából, egy igazán európai rendezvényt formálhattunkközösen, magunknak, budapestieknek. érzés, hogy ezzel a 11-szer egy héttel mi is hozzájárulhattunk városunk élhetőbbé válásához.

 

Hét nap a fenntartható mobilitásért, hét nap az egészségesebb, élményekben gazdag környezetért, hét nap a fővárosért - azért a városért, amiben élni szeretnénk. Minden év szeptember 16-a és 22-e között több százezren döntöttek úgy, hogy kilátogatnak Budapest Főváros Önkormányzatának Európai Mobilitási Hét rendezvényeire, mert kíváncsiak voltak vagy aktívan tenni akartak a közös célokért. A résztvevők száma – évről évre - rekordot döntött: a kezdeti 50 -60 ezerről 2011-re már elérte a 440 ezret, ezzel Magyarország legnagyobb környezetvédelmi rendezvényévé vált. Ennyien hagyták otthon az autójukat, és az Andrássy úton sétálva élvezték, hogy lehetséges benzingőz nélkül is közlekedni a városban. volt nézni az embereket, akik kiszabadultak az autó és az internet fogságából és korzóztak: ismerősök, barátok találkoztak, beszélgettek, fiatalok rácsodálkoztak, hogy ismerkedni nem csak a közösségi oldalon lehet, gyalogosan nézelődtek, nézték a kitelepült színházakat, játszottak, sportoltak, bringáztak, görkoriztak vagy csak úgy elvoltak… úgy tették közösségi térré az utcát, hogy senkinek nem hiányzott az autófolyam.  

 

Az Autómentes Napon, legutoljára tavaly, több mint száz helyszínen kínáltunk programot a kipufogógáztól mentesített Andrássy úton, Magyarország legszebb sugárútján. Zöld szigeteket, pihenőhelyeket, ismerkedést a főváros környezettudatos közlekedési lehetőségeivel, ismeretterjesztő és gasztronómia programokat kínáltunk és rendkívüli kulturális élményt is. Az ország legnagyobb színházi fesztiválja, az évadnyitó TeARTrum több mint 80 színház programjával, performanszával, kiállítójával tízezreket vonzott a sétálóktól nyüzsgő Színházi Korzóra.

 
 Az Autómentes Napokon százezreknek mutattuk meg, hogy ha nem az autóké volna a köztér jelentős része, akkor a városi lét más minőségű volna.

 

Hisszük, hogy sokat tettünk azért, hogy az alternatív közlekedés módjait ne csak megismertessük, de meg is szerettessük az emberekkel. Budapest rendkívüli város, amely rengeteg meglepetést tartogat a benne élőknek - a teljes Európai Mobilitási Hét közúton, vízen és barátságos sétautakon is megmutatta, fölfedte ezeket az apró csodákat. Olyanokat, amelyeknek megismerésével újabbak után fog vágyakozni a város lakója.


 A sikerhez persze elengedhetetlen volt a budapesti tömegközlekedés egyes elemeinek megújulása. A Budapesti Közlekedési Központ által újraindított menetrendszerű dunai hajózás nélkül, vagy a 2012-ben 125 éves budapesti villamosközlekedés ünnepi rendezvényei nélkül nem tudtunk volna ilyen szép sikert magunk mögött tudni. Kiemelt szerepet kaptak a programokban a BKK környezettudatos közlekedést elősegítő projektjei (többek között a kötöttpályás és kerékpáros fejlesztések).

 
A Mobilitási Hét napjain évről-évre sorra megmutattuk a városlakóknak a városi mobilitás elfelejtett vagy méltatlanul mellőzött formáit.  Kreatív városi sétákat szerveztünk azok segítségével, akik ehhez igazán értenek. Budapestnek számos arca van: kimeríthetetlenül gazdag történelmi helyszín, élő kultúrváros, pezsgő éjszakai élettel, építészetében szinte páratlan, ugyanakkor rendkívüli élményforrás az éhes gyomornak is. Sétatúráink a város mindegyik arcát felfedték és bizony sokszor okoztunk meglepetést olyanoknak is, akik meggyőződéssel vallották, hogy ismerik a magyar fővárost.


Szakmai konferenciákat szerveztünk minden évben, ahol egy asztalnál vitázott várostervező és közlekedésmérnök, városvezető és civil aktivista, professzor és egyetemista Budapest fenntarthatóbb mobilitásáról.


Mindez pontosan mutatja, hogy az Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozata reményteli. Az évszázad első felében megvalósítandó célokért nem csupán egy maroknyi lelkes ember küzd, hanem jobb minőségű városi életre vágyó polgárok százezrei - talán milliói, Európa-szerte. Érdeklődnek, nyitottak és jelen vannak. Ez pedig azt mutatja, hogy az évről évre megtartott rendezvényeinkkel jó úton jártunk.

Tudjuk, hogy jó irányba mozdultunk.

 

Így kezdődött….

2002 volt az első év, amikor a Főpolgármesteri Hivatal először szánta el magát, hogy szembeszállva a hangos autós kisebbséggel, Autómentes Napot rendez. A Konkam Stúdiót kérték fel, három hét maradt a szervezésre… szabad kezet kaptunk, s ezt a bizalmat úgy érzem, megszolgáltuk. Minta nem nagyon volt előttünk, az első Egy Nap a Városban Autó Nélkül 1997-ben volt egy francia kisvárosban, öt év alatt párszáz európai város követte a sikeres példát. Mi a budapesti sajátságokhoz szerettük volna formálni az autómentes napot.

2002 szeptember 22. éppen vasárnapra esett, - és esett egész reggel, egész délelőtt. Az útra épített, átázott színpadra nem lehetett felmenni, közönség nem volt, hazaküldtük a zenészeket.  Ketten sétáltunk Lukács Andrással, az Autómentes Nap megtartását szorgalmazó Levegő Munkacsoport elnökével a zuhogó esőben a lezárt széles, néptelen Andrássy úton és szomorúan mondtuk, hogy ez az első – és egyben az utolsó is, mert ez után a kudarc után nem lesz többé ilyen lehetőség.  De az eső délután 3-kor hirtelen abbamaradt, kisütött a nap és elkezdtek jönni az emberek a házakból. Hamarosan tele lett az út sétálókkal, akik csodálkoztak, hogy az út közepén mehetnek, nem kell tartani az autóktól, övék végre a Világörökség Kincse. Annyian voltak, hogy este 7-kor, amikor az engedélyünk lejárt, alig tudtuk visszaszorítani a sétálókat a járdára, hogy újra az autók foglalják el az utat. Az emberek dühösek voltak, mert szerették volna, ha övék marad az Andrássy út. Ekkor éreztük meg, hogy nem vagyunk egyedül, valami olyat sikerült adni az embereknek, amire nagyon nagy szükségük van és bennük erős partnerre találtunk.

A siker első titkát megfejtettük: egy olyan funkciót adtunk az Autómentes Napnak, amely egy valódi igényt fejez ki. Ez a széles főútvonal valaha, a XIX. század végén promenádnak épült, ahol a hintók között korzóztak a polgárok, megálltak, beszélgettek, nézték a szép palotákat. Erre ma is éppen ilyen igény van: hétvégén szívesen sétálnak, ha megadják erre a lehetőséget; ehhez még színpadi programok sem kellenek feltétlenül.

De a budapesti Autómentes Nap azonban mégis egy zöld megafesztivállá vált, Magyarország legnagyobb utcai környezetvédelmi rendezvényévé. Miért és hogyan lett ekkora nagy?

Először egy színpadot építettünk az utcára és zenés programokat hirdettünk meg a sajtóban és plakátokon, hogy jöjjenek el az emberek, szokják, hogy az utca az övék, ahol az autók helyett akár kultúra is lehet. Aztán színesedett a műsor, számtalan gyerekprogrammal, sporttal, elgondolkodtató környezetvédelmi bemutatókkal. Megjelentek a minisztériumok, különböző intézmények pavilonjaikkal, az NGO-k sátrai. Vasút épült az aszfalton, másutt fű nőtte be egy napra, kiállítások települtek az úttestre. A környezetbarát termékek, szolgáltatások bemutatása elsőbbséget élvezett, de helyet adtunk a Főszezon belföldi turisztikai kiállításnak éppen olyan sikerrel, mint a kézműves népművészeknek, vagy a Magyar Termékek Barátainak. Szinte nehéz volt szabad helyet találni a 2,5 km hosszú sugárúton. Vendéglátósaink éjszakába nyúlóan gondoskodtak a gasztronómiai élményről.

Hogyan lehetett mini költségvetésből megafesztivált összehozni? Úgy, hogy sok-sok érdekelt partnert sikerült bevonni, akik mind a saját ügyüknek tekintik az Autómentes Nap, a Mobilitási Hét sikerét, akik a közös munka során barátokká váltak, közös érdekű közösséggé. És ez, úgy érzem, a Mobilitási Hétnek a lényege.

Legelőször a civilekkel sikerült együttműködni. A Levegő Munkacsoport évek óta szorgalmazta az Autómentes Napok megrendezését, szívesen csatlakoztak. Mint ernyő-szervezet, sok más civil szervezetet invitáltak meg, a Civil Korzón foglalkoztak a gyerekekkel, beszélgettek az emberekkel. A civil szervezetek között a legtöbb résztvevőt a bringások, a Magyar Kerékpárosklub mozgatott meg. Igyekeztünk minden támogatást megadni a közös cél, a városi biciklizés népszerűsítése érdekében. A Critical Mass többször az Andrássyról startolt el vagy volt a bringaemelés színhelye. 

Szerencsésen találtuk meg a közös érdeket a kerületi önkormányzatokkal is. Budapest furcsa főváros, amely 22 önálló városrészből áll, akik nincsenek mindenben felhőtlen viszonyban a Fővárosi Önkormányzattal. Mi azokat a kerületi önkormányzatokat kerestük meg elsősorban, akiknek területén zajlottak a rendezvényeink (Terézváros, Erzsébetváros, Belváros, Rákosmente).  Azt mondtuk nekik, hogy tudjuk, ők is akarnak mobilitási rendezvényeket szervezni és nekik is kevés erre a pénzük: csináljuk együtt, nagyobbat fog szólni. Belementek, és nem csalódtak. Mi több médiát tudtunk hozni a részükre is, az ő rendezvényük is nagyobb lesz és a látogatók elégedettebbek. Mi, mint professzionális szervezők, helyettük is megoldottunk sok szervezési feladatot. És, nem utolsó sorban, a közös rendezvény jó alkalmat nyújtott a kerület és a főváros vezetőinek a barátságos, együttes megjelenésre.  Ezt az együttműködést sikerült kiterjeszteni néhány főváros környéki agglomerációs településre is.

Alapvető partnerekké váltak kezdettől fogva a közösségi közlekedési társaságok: a BKV, majd a BKK, a MÁV, MÁV-Start, majd a VOLÁNBUSZ is csatlakozott. Mi kerestük meg a közlekedési társaságokat és meggyőztük őket, hogy igen nehéz anyagi helyzetük ellenére vegyenek részt, hiszen az EMH egyik legfontosabb üzenete a közösségi közlekedésről szól. Olyan eseményeket szerveztünk, mint például a gyorsan népszerűvé vált eljutási versenyek, amelyek láthatóvá tették a közösségi közlekedés előnyét az autóval szemben.

Nagyon jó együttműködés alakult ki az Európai Mobilitási Hét nemzeti koordinátorával, a közlekedési tárcával (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium), akik eszközökkel segítettek és pavilonnal, programokkal is rendszeresen megjelentek az Andrássy úton.

Mivel az Andrássy út a színházi negyed szívében található, kezdettől hívtuk a színházakat, jöjjenek ki, hívják fel magukra a közönség figyelmét ilyenkor, a színházi szezon kezdetén. Szervező partnernek kértük fel a Merlin Színházat, majd a FÜGE Produkciós Irodát, így együtt alakítottuk ki az ország leghosszabb színházát, a Szezonnyitó Színházi Korzót, majd TeARTrum Korzót.  “Egy hely, ahol megfér egymás mellett az ír néptánc, a musicalsláger, a kortárs tánc, a bábszínház – és mindezen műfajok közönsége. Egy rendezvény, ahol a gyanútlan színházlátogatók egy előadás szereplőivé válhatnak, a színészek pedig akár észrevétlenül vegyülhetnek el a tömegben.”   (revizoronline, 2011. szeptember 21.) Táncosok és performerek lepték el napközben az Andrássy utat és környékét. Hol az út közepén, hol egy-egy kirakatban bukkantak fel a táncosok, akrobaták, színészek, - színház az egész Világörökség… A színházi közönség persze spontán barátkozott a mobilitási, környezetvédelmi üzenetekkel – és vice versa, akit a sport vagy játék lehetősége hozott ki az Andrássyra, az könnyen a színházak bűvkörébe került.

Az autómentesített úttesten megjelenő kultúra, művészet, tartalmas és könnyed időtöltés az egykori kezdeményezők legszebb céljait valósította meg, bebizonyítva, hogy képesek vagyunk rossz szokásainktól megszabadulni és értelmesen használni a közterületet. Milyen érdekes, még az ilyen nagyrendezvényeken szomorú látványt nyújtó hulladékhegyek sem jelentek meg, szívesen használta mindenki a kihelyezett szelektív gyűjtőket.

 

Áttörést segítettünk…

Amikor 2002-ben nekiláttunk, hallatlan ellenszelet kaptunk.

A legnehezebb dolgunk a közlekedésszervező szakemberekkel és a rendőrséggel volt. A közlekedési szakemberek a legkeményebb ellenzői voltak sokáig az útlezárásnak, a káosztól féltették a várost. Nem egészen alaptalanul, hiszen elég, ha egy főútvonali felüljárón elakad egy autó és mögötte máris több órás sorok duzzadnak fel. Ezért sokáig ellenálltak, féltek, hogy ha lezárunk egy főútvonalat, mesterségesen idézünk elő káosz-helyzetet, fejünkre zúdítjuk az autósok haragját. Mint tudjuk, az autósok egy igen erős ön-érdekérvényesítő közösség, politikai véleményformálók, akiktől tartanak a politikusok is, hiszen maguk a politikusok is többnyire az autós-kaszthoz tartoznak. Az autómentes nap korai, első civil kezdeményezései ezért futottak rendre zátonyra rajtuk. S ezért volt sorsfordító lépés az első politikai döntés az első útlezárásról, mert elindult egy folyamat a forgalomcsökkentett, élhetőbb város érdekében, amely ma már ott tart, hogy Budapesten a Belvárosban és a kerületi központokban is sorra létesíthetnek gyalogos utcákat, csökkentett forgalmú zónákat, sok helyen előnyt kap a gyalogos, kerékpáros, közlekedés, megsokszorozódott a biciklivel közlekedők aránya, amellyel párhuzamosan viszont nem emelkedett balesetek száma. Sikeres volt a tudatformálás, amelynek zászlóshajója az Európai Mobilitási Hét, az Autómentes Nap.

A bátor döntés sikere a kezdeti ellenségesség után mellénk állította a médiát. Még őrzöm azt a 2005-ös bulvár-címlapot, amely szándékos közlekedési káosz-okozást vizionált – az újságírók az egész Autómentes Napon (éppen csütörtök volt) a nyomomban jártak, hogy elsőkézből tudósítsanak az útlezárás okozta anarchia kirobbanásakor… de akkora volt a megelőző, ellenséges hírverés, hogy ennek hatására mindenki inkább otthon hagyta az autóját, kevesebb autó volt a városban mint máskor, s a zűrzavar elmaradt… Ezután a sajtó mellénk állt, megértve és segítve a közös cél elérését.

A közlekedési szakma is meggyőződött a Mobilitási Hét hasznosságáról. A közlekedési káosz elmaradása mellett meggyőzőek voltak az Autómentes Napon mért légszennyezési adatok rendre kedvező értékei is. Ma már a közlekedéstervezőtől a rendőrig minden szakember közös ügyként tekint az Európai Mobilitási Hétre.

Többször, több fórumon javasoltam már: az Andrássy út jelképi erejét felhasználva, Budapest Főváros állandósítsa az Andrássy Korzót. Legyen autómentes minden hétvége a nyári szezonban. Hadd sétáljon pesti és külföldi. Nem kellenek nagy, költséges színpadok, elég, ha lezárják az utat és kis programok, hangulatos utcai vendéglátás  marasztalja a korzózókat.

Az Európai Mobilitási Hetet rendező városokat díjazza az Európai Únió. Háromszor álltunk a dobogón és egyszer, 2008-ban az Európai Mobilitási Díjat (European Mobility Award) is hazahoztuk Budapestre, - több mint 2 000 résztvevő város között voltunk a legjobbak.

Köszönjük, köszönöm a bizalmat megbízóinknak, Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatalnak, majd a feladatot 2012-ben átvevő Budapesti Közlekedési Központnak.

Köszönöm az együttgondolkodást, közös cselekvést Partnereinknek.

Köszönöm munkatársaimnak, - mindenekelőtt B. Fülöp Katinak, Buda Gergelynek, Hoffmann Annának, Győri Kristófnak, Somogyi Zsófinak, Aradi Fanninak, Kovács Panninak, Lakatos Petyának, - továbbá a színházi szervezést vállaló Magács Lászlónak majd a továbbvivő FÜGE-csapatnak, Kulcsár Vikinek, Csóka Tímeának, a saját grafikai arculatot kitaláló Róth Péternek, a Pesti Est és Fidelio Különszámok tervezőjének, Nagy Róbertnek - és a többieknek – hogy hónapokig feszítetten dolgoztak, az utolsó hetekben éjjel-nappal a siker érdekében. 

Nem tudom, idén milyen lesz a Hét, milyen lesz az Autómentes Nap, - de bízom a további sikerekben, a hagyomány folytatásában. És a jó időben.

Most először fogok kipihenten sétálni az Andrássy Korzón… a mi Korzónkon.

Megjegyzés: ezt az oldalt még fenn szeretnénk tartani egy darabig, archívumként.

 

Kovács László

az Európai Mobilitási Hét Budapest

főrendezője 2002-2012.

Konkam Stúdió



2015-06-10 23:15:05
Vissza...


Nyelvek:
2012 mobilitási hét vége

BUDAPEST 2012

Közreműködők
Regisztráció
Partnereink




































Hasznos linkek
Keress minket
Híreink
Főoldal
Mozgásban a város
Mozgásban a világ
További híreink
Céljaink
Az Európai Mobilitási Hét célja, története
Az Európai Mobilitási Díj
A Karta
Európai Mobilitás Hét Budapest
"Forgalmival a vasúton!"
Autómentes Andrássy Korzó
FIDELIO 2012
Sétálj! Nap
TeARTrum Fesztivál 2012
Terézváros Korzója
Tudta-e?
Város és blog
Rólunk
Kapcsolat
Regisztráció
Impresszum
Jogvédelmi nyilatkozat

Copyright © 2012 Konkam Stúdió - Minden jog fenntartva!