Az Európai Mobilitási Hét célja, története

A kezdeményezéstől a megvalósításig

Az „AUTÓ NÉLKÜL A VÁROSBAN!” kezdeményezéstől...

Az első autómentes napot 1997-ben rendezték meg Franciaországban, és 2000-ben nyilvánította az Európai Bizottság akkori környezetvédelmi biztosa, Margot Wallström az autómentes napot valódi európai kezdeményezéssé. Ez a kezdeményezés kiváló alkalom arra, hogy a bekapcsolódó települések kimutassák, hogyan viszonyulnak a környezetvédelmi kérdésekhez. Egy napralehetőleg minden év szeptember 22-én – a helyi önkormányzatok más megvilágításban mutathatják meg a városközpontot, egyes területeken korlátozhatják a gépjárműforgalmat, bátorítják a fenntartható közlekedési eszközök használatát, és felhívják a figyelmet arra, hogy az állampolgárok közlekedési eszközökkel kapcsolatos döntései milyen környezeti hatással járnak.

 

... az Európai Mobilitási Hétig

Az Európai Mobilitási Hét (EMH) 2002 óta minden év szeptember 16-a és 22-e között kerül megrendezésre, a fenntartható mobilitás jegyében. Az Európai Mobilitási Hét számos különböző tevékenységre ad lehetőséget, és mind az önkormányzatok, mind a tömegközlekedési szolgáltatók, mind az egyéb szervezetek és szövetségek számára ideális alkalom a következőkre:

• a fenntartható települési mobilitáshoz kapcsolódó meglévő politikák, kezdeményezések és bevált gyakorlat népszerűsítése;

az állampolgárok figyelmének felhívása a jelenlegi települési mobilitási tendenciák környezetre és az életminőségre gyakorolt káros hatásaira;

gyakorlati együttműködés kiépítése a helyi érdekelt felekkel;

részvétel egy egész Európára kiterjedő kampányban, közös célok és identitás kialakítása más településekkel;

• a fenntartható városi közlekedéspolitika melletti helyi szintű elkötelezettség hangsúlyozása; és

új, hosszú távú politikák és fennmaradó intézkedések bevezetése.

 

Az Európai Mobilitási Hét célja ezeknek az együttműködéseknek a kiterjesztése a helyi szintre. Az önkormányzatokkal együttműködve dolgozó európai és nemzetközi szervezetek és társulások helyi tagjainak részvétele erősíti az államigazgatás különböző szintjein található érdekelt felek közötti párbeszédet és a köztük kialakult konszenzust. Az Európai Mobilitási Hét e partnerek elkötelezettségeit jeleníti meg, és későbbi tevékenységeiket  indítja útjára egy szélesebb közönség előtt.

Az Európai Mobilitás Hétnekminden évben van egy, a fenntartható mobilitáshoz kapcsolódó központi gondolata,

aktuális jelmondata.

 

Miért a „KÖZLEKEDJ ÖKOsan!-alternatív mobilitás” a központi téma?

 

Az Európai Mobilitás Hete (EMH) a fenntartható mobilitás terén a világon a legszélesebb körben szervezett mozgalom, amelyre szeptember 16-22között kerül sor. Az utóbbi években 2000-nél is több település vett részt benne, így akár 220 millió embert is megmozgatott. Az EMH 2011-benünnepli 10. évfordulóját.

 

Az Európai Mobilitási Hét minden évben más és más kulcsfontosságú témára, a fenntartható mobilitás egy-egy konkrét területére összpontosít. Az idén témánk a „Közlekedj ÖKOsan! – Alternatív mobilitás” lesz.

 

 Ennél aktuálisabb témát nem is választhattunk volna:

 

A közlekedés Európa legtöbb energiát fogyasztó ágazata, az egyetlen, amelynek energiafelhasználása szüntelenül növekszik, erősen olajfüggő,pontosabban importolaj-függő. Egy hordó nyersolaj ára lassan ismét közelít a 2008-ban látott rekordhoz. Az olajkészletek pedig kimerülőbenvannak: az olajhozamcsúcs, vagyis az az időpont, amikor a kőolaj kitermelés eléri tetőpontját és hanyatlani kezd, az előrejelzések szerinthozzávetőleg három éven belül bekövetkezik, egyes szakértők szerint pedig már el is értük. Mi több, a kőolaj egyre bizonytalanabb forrásokbólszármazik, s végül, de nem utolsó sorban, a Japánban történt legutóbbi szomorú és aggasztó események arra sarkallnak, hogyenergiafogyasztásunkat általában véve gondoljuk át és ennek megfelelő lépéseket tegyünk.

 

A túlnyomó többségében fosszilis üzemanyaggal működő magántulajdonú gépjárművek számának emelkedése az egyik legnagyobb kihívás,amellyel társadalmunk és gazdaságunk alacsony fogyasztásúvá, energiatakarékossá alakítása során szembe kell néznünk. Nagyratörőintézkedések egész sorára van szükség ahhoz, hogy 2020-ig megvalósítsuk az Európai Unió úgynevezett 20-20-20 célkitűzéseit, azaz 20%-kalcsökkentsük az üvegházhatású gázkibocsátást, 20%-kal növeljük az energiahatékonyságot, és a megújuló energiaforrások részarányát a teljesenergiafelhasználáson belül.

 

Az Európai Bizottság 2009 szeptemberében kiadott városi mobilitásról szóló cselekvési terve hangsúlyozza az egyes irányelvek integrációjának, afinanszírozási lehetőségek erősítésének szükségét, és a hangsúlyt az állampolgárokra, a városi közlekedés megtisztítására és a városi mobilitásracionalizálására helyezi, valamint támogatja a (városi) közlekedéssel kapcsolatos tapasztalatok cseréjét, ismeretek terjesztését.

 

2020 gyorsan eljön, már az azt követő időszakra is meg kell határoznunk azokat a célkitűzéseket, és mihamarabb a helyes vágányra kellkerülnünk. A közlekedéspolitika nemrégiben megjelent fehér könyvében az Európai Bizottság 40 konkrét kezdeményezésből álló útitervet fogadott el egy versenyképes közlekedési rendszer kiépítésére, a mobilitás növelésére, a területeken jelentkező jelentősebb akadályok leküzdésére, anövekedés előmozdítására, a foglalkoztatás emelésére, s mind eközben Európa importolaj-függőségének, valamint a közlekedési ágazatszándioxid-kibocsátásának 2050-ig 60%-kal történő csökkentésére.

 

A legfontosabb célkitűzések a következők:

 

- 2030-ig felére kell csökkenteni a hagyományos üzemű járművek számát a városi közlekedésben, 2050-ben pedig már ne is járjanakhagyományos üzemű gépjárművek a városokban.

- 2030-ra a nagyobb városi központokban meg kell teremteni a teljesen széndioxidmentes logisztikát.

- 2050-re a fenntartható módon alacsony széndioxid-kibocsátást eredményező légiközlekedési eszközök arányát 40%-ra kell emelni, míg a hajózásban a kibocsátást legalább 40%-kal csökkenteni kell.

- 2050-re a városok közötti középtávú utas- ás teherforgalom 50%-át a közutakról a vasutakra és vízi utakra kell terelni.

 

1990-hez képest az Európai Unióban 2050-ig legalább 80-95%-kal csökkenteni kell a kibocsátást ahhoz, hogy a globális hőmérséklet-emelkedés nemzetközi megállapodásokban rögzített kritikus célértékét 2°C-nál alacsonyabb értéken tudjuk tartani. E célból mindannyiunknak keresnünk kell a megoldási lehetőségeket, kiváltképpen a közlekedési ágazatban.

 

Európa minden szegletében és a kontinens határain túl is felhívjuk a „Közlekedj ÖKOsan! – alternatív mobilitás” témakörében részt vevővárosokat, településeket, hogy a támogassák a fenntartható közlekedést - a kerékpározást, a tömegközlekedési eszközök használatát vagyegyszerűen a gyaloglást. A helyhatósági szerveknek fel kell hívniuk a figyelmet milyen nagy mennyiségű energiát takaríthat meg egy-egy emberazzal, ha leteszi személyautóját, mennyivel energiatakarékosabb a kerékpározás, hangsúlyozni kell az alternatív helyváltoztatás levegőminőségregyakorolt hatásait, zajcsökkentését, egészségesebb voltát, és azt, mennyivel járul hozzá az alacsonyabb széndioxid-kibocsátás révén az éghajlat megóvásához.



2011-09-06 02:13:24
Vissza...


Nyelvek:
2012 mobilitási hét vége

BUDAPEST 2012

Közreműködők
Regisztráció
Partnereink




































Hasznos linkek
Keress minket
Híreink
Főoldal
Mozgásban a város
Mozgásban a világ
További híreink
Céljaink
Az Európai Mobilitási Hét célja, története
Az Európai Mobilitási Díj
A Karta
Európai Mobilitás Hét Budapest
"Forgalmival a vasúton!"
Autómentes Andrássy Korzó
FIDELIO 2012
Sétálj! Nap
TeARTrum Fesztivál 2012
Terézváros Korzója
Tudta-e?
Város és blog
Rólunk
Kapcsolat
Regisztráció
Impresszum
Jogvédelmi nyilatkozat

Copyright © 2012 Konkam Stúdió - Minden jog fenntartva!